Het aantrekken van nieuw personeel is niet altijd makkelijk. Veel ondernemers vergeten echter dat je naast het plaatsen van online vacatures ook offline reclame kunt maken. In dit artikel bekijken we hoe je nieuw personeel kunt werven op straat, terwijl je tegelijkertijd je zaak promoot.
Voor het verzamelen van vijf tips zijn we in gesprek gegaan met een expert van HelloPrint, een online drukkerij die gespecialiseerd is in drukwerk (inclusief flyers). Deze onderneming heeft veel ervaring in offline promotie en de beste tips van dit bedrijf hebben we hieronder voor jullie verzameld.
De eerste tip komt van een echte HelloPrint drukwerk expert, aangezien je op de site van deze drukkerij snel en makkelijk flyers kunt ontwerpen. Dit is geheel gratis en doe je door middel van templates, te vinden via de homepage van HelloPrint. Dit zijn als het ware sjablonen die je kunt vullen met je eigen teksten en afbeeldingen. Daarnaast kun je ook de kleuren en lettertypen aanpassen, zodat deze aansluiten op de huisstijl van je onderneming. De flyers kun je vervolgens snel door HelloPrint laten drukken, om vrijwel direct te flyeren in de regio. Op straat bijvoorbeeld, voor het werven van jobstudenten.
De tweede tip komt dus ook van de HelloPrint expert, waarbij het gaat om iets dat veel ondernemers doen die op zoek zijn naar nieuw personeel. Namelijk het combineren van een flyer voor het promoten van een actie of een specifiek product, in combinatie met de oproep dat er personeel gezocht wordt. Alle HelloPrint flyers zijn aan twee zijden te bedrukken, waardoor je meerdere boodschappen kunt verspreiden via dezelfde flyer.
Buiten het maken van flyers, kun je bijvoorbeeld ook posters maken voor het aankondigen van een informatie avond. Op zo’n avond kunnen geïnteresseerden vrijblijvend langskomen, om meer te weten te komen over je bedrijf en de job. Het is een zeer laagdrempelige manier om personeel te werven. Door zo’n avond aan te kondigen via offline promotiemateriaal, trek je ook eerder mensen aan die op zoek zijn naar een andere baan. Mensen die al een baan hebben zullen elkaar niet zo snel taggen in een online bericht op social media, aangezien het vervelend is als de huidige werkgever hierachter komt.
Het maken van een flyer over de onderneming is ook een leuke methode om mensen over te halen om te solliciteren. Denk aan voordelen die je als werkgever aanbiedt, leuke events die worden georganiseerd en eventuele financiële voordelen. Zo kunnen geïnteresseerden je flyer op een rustig moment eens doorlezen en de job overwegen.
Tot slot kun je eerder genoemde flyers, inclusief oproep voor nieuwe personeelsleden, ook meegeven aan huidige medewerkers. Het is een goede manier van mond-tot-mond reclame, waarbij werknemers het leuk zullen vinden als hun nieuwe collega iemand is die ze zelf al kennen. Want wie wil er nu niet met vrienden samenwerken?